Stuur ons uw contactgegevens.

Een van onze experten neemt zo snel mogelijk contact met u op.



    (lees onze Privacy policy)

    Een dringende vraag?

    Neem telefonisch contact op met ons team. Wij bieden u graag de oplossing die het beste bij u past.

    Bel ons op 02 735 03 75.

    De sociale inspectie aan de deur. Wat nu?

    HR Square 182 – september 2018 – ADVIESRAAD De sociale inspectie aan de deur. Wat nu? De sociale inspectie op bezoek? Geen enkele HR-verantwoordelijke staat hiervoor te springen, ook niet in ondernemingen waar men ervan overtuigd is dat alles in orde is.

    HR Square 182 – september 2018 – ADVIESRAAD

    De sociale inspectie aan de deur. Wat nu?

    De sociale inspectie op bezoek? Geen enkele HR-verantwoordelijke staat hiervoor te springen, ook niet in ondernemingen waar men ervan overtuigd is dat alles in orde is. Wat zijn uw rechten en plichten wanneer er een (on)aangekondigde controle is? Hoe bereidt u zich voor en hoe kan u de risico’s beperken?
    De sociale inspectie heeft op zich bijzondere aandacht voor bepaalde sectoren en een aantal specifieke overtredingen met betrekking tot bijvoorbeeld detachering. Dit wil echter niet zeggen dat bedrijven die niet tot het doelpubliek behoren nooit de sociale inspectie aan de deur zullen krijgen voor een onaangekondigd of gepland bezoek. En dan bent u maar beter voorbereid.

    Uw medewerkers voorbereiden om (goed) mee te werken

    Wanneer de inspectie aanbelt, is het belangrijk om steeds mee te werken. Wie het werk van de inspecteurs hindert, riskeert zware straffen.

    Bovendien moet u in het achterhoofd houden dat een sociaal inspecteur een appreciatiebevoegdheid heeft. Bij tekortkomingen staat het hem vrij om u te adviseren en inlichtingen te verschaffen, een officiële waarschuwing te geven, een regularisatietermijn op te leggen of meteen een proces-verbaal op te stellen…

    Een inspecteur heeft bovendien het recht om iedereen te verhoren die nuttig kan zijn in zijn onderzoek. Dat kunnen klanten, leveranciers of onderaannemers zijn, maar ook de eigen medewerkers. Het is dus aangewezen dat ook uw eigen werknemers meewerken met de inspecteur. U kan hen best voorbereiden op een mogelijk verhoor en hen adviseren om steeds waakzaam te zijn. Wanneer ze verhoord worden, antwoorden zij best kort en bondig en is het aan te raden dat zij het pv van verhoor goed nalezen en indien nodig, zelfs verbeteren. Zij hebben ook het recht om verhoord te worden in hun eigen taal.

    Is de bevoegdheid van een inspecteur onbeperkt?

    De inspecteur heeft vrije toegang tot alle arbeidsplaatsen. Dit zijn alle plaatsen waar er een vermoeden van tewerkstelling van personeel is, maar bijvoorbeeld ook de toiletten of cafetaria. De sociaal inspecteur heeft géén toegang tot bewoonde ruimtes, behalve met het oog op een betrapping op heterdaad of wanneer de bewoner zelf toegang verschaft.

    De inspecteur mag ook alle documenten opvragen die hij nodig acht. Omdat vandaag meer en meer relevante gegevens digitaal worden bijgehouden, heeft de inspecteur ook toegang tot de informaticasystemen van uw onderneming. Dit geldt echter enkel voor sociale documenten en wettelijke documenten zoals facturen. In dit geval, bent u dus verplicht de inspecteur toegang te geven tot deze systemen én uit te leggen waar en hoe de gezochte informatie kan worden gevonden.

    De inspecteur heeft zeker geen onbeperkte bevoegdheid. Een inspecteur moet de principes van finaliteit en proportionaliteit respecteren. Met andere woorden: hij mag alleen die onderzoekshandelingen stellen die nodig zijn, en het onderzoek dat wordt gevoerd moet in verhouding staan tot de (mogelijke) overtreding(en).

    Ondersteuning, de sleutel om risico’s te beperken

    Krijgt u – al dan niet onverwacht – de sociale inspectie over de vloer, dan is het niet te laat om te handelen. U kan, wanneer de inspecteur bepaalde gegevens opvraagt, steeds om uitstel vragen. Het is wel aangewezen om zeker in het geval van een aangekondigd bezoek het uitstel tijdig aan te vragen.

    Beter is – uiteraard – voorkomen dat de inspectie op onregelmatigheden stoot. U kan best zélf, al dan niet samen met een expert, geregeld in uw onderneming een onderzoek uitvoeren of laten uitvoeren m.a.w. een sociale inspectie simuleren om na te gaan of alle wettelijke bepalingen en cao’s nog steeds worden nageleefd én de nodige gegevens beschikbaar zijn om dat te staven.

    De auteur, Eveline Naudts (Fiabilis Consulting Group) is juriste en specialiste sociale wetgeving bij Fiabilis Consulting Group. Zij schreef deze bijdrage als lid van de adviesraad van HR Square.